Общее·количество·просмотров·страницы

Уроки

Тема уроку:

 Вода в природі, її види. Проблема чи­стої води.

Мета: навчальна: поглибити знання учнів про поширення води, її значення в
                  природі і житті людини, розкрити поняття про кругообіг води у
                  природі, довести необхідність раціонального використання водних
                  ресурсів і охорона їх від забруднення, познайомити учнів з водами
                  нашої місцевості.
            розвиваюча: розвивати ініціативність, самостійність, допитливість,
                 наукову критичність, відповідальність.
          виховна: виховувати любов та інтерес до рідного краю, товариськість,
                 формувати елементи екологічної культури.
Тип уроку: систематизація навчального матеріалу, захист учнівських
                 проектів.
Очікувані результати: знання, отримані під час роботи над проектом, стануть у пригоді під час вивчення біології, географії, фізики.
Обладнання: плакат: "Вода! У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе не можна описати, тобою насолоджуються, не розуміючи, що ти таке. Ти не просто потрібна, ти і є життя !"(Антуан де Сент - Екзюпері), презентація на диску.
Хід уроку
I    Організаційна частина.
II   Мотивація навчальної діяльності.
У побуті щодня стикаємося з хімічною речовиною, назва якій вода. Вона - джерело життя на Землі, сировина промисловості, джерело енергії, чинник, що визначає погоду, клімат Землі. Без води не було б сільського господарства, а отже продуктів харчування.
Вода - це життя, це наше багатство. Працюючи над цією темою, ви дізналися багато цікавого. Це насамперед охорона природних вод від забруднення, обмеження запасів прісної води на Землі тощо. Можливо саме ви запропонуєте способи розв'язання існуючих проблем.
Кожна група має план , згідно якого буде здійснювати захист проекту.

1 Група „Гідрологи" за темами:
1)  Поширення води.
2)  Загальні запаси води.
3)  Обмеженість запасів прісної води.
4)  Втрата води.
2. Група „Гідроекологи" за темами:
1)  Охорона водних ресурсів.
2)  Води нашої місцевості та селища.
3. Група „Біологи" за темами:
1)  Добова потреба людини у воді.
2)  Водно - сольовий обмін в організмі.
4. Група „Медики" за темами:
1) Лікувальні властивості води.
2)Корисні поради про воду.
5. Група „Експерти" оцінить роботу попередніх груп та підведе підсумки. III. Захист проектів.
Кожна група захищає свій проект згідно тем, доповнюючи свій захист мультимедійною презентацією. (Додається на диску.)
IV. Застосування набутих знань.
Група „Експерти" оцінює звіти попередніх груп підводячи підсумки.
-    звіт групи „Гідрологи".
Підсумок:
- вода - найпоширеніша речовина на Землі;
- вода і життя на нашій планеті - невід'ємні;
- запаси прісної води становлять 2,5% від загальних запасів,причому 71% припадає на льодовики та сніговий покрив;
- запаси прісної води не нескінченні;
- прісну воду потрібно берегти!
звіт групи „ Гідроекологи".
Підсумок:
-   екологічний стан водойм різко погіршився, кризово зменшилися самовідтворюючі можливості річок, це призводить до виснаження водоресурсного потенціалу, значно забруднюються водні об'єкти,тому погіршується якість води. Відсутні автоматизовані системи моніторингу екологічного стану водних басейнів, якості питної води і стічних вод у системах водопостачання. Тому вважаємо за потрібне порекомендувати керівнику комуна­льного господарства:
1) побудувати очисні споруди;
2) відновити централізовану систему каналізації;
3) слідкувати за чистотою довкілля водойм; також санепідемстанції:
1)  систематично проводити контроль якості питної води і стічних вод;
2)  контролювати роботу комунального господарства.
-    звіт групи „Біологи"
Підсумок:
-    добова потреба у воді людини вагою 70 кг становить близько 2,5 л. Загальний вміст води в організмі людини становить понад 60%, у тому числі в м'язах і печінці — 75% , мозку -78%, кістках - 20 -40%.
Втрата 12% вологи може призвести до загибелі!
-   у рідинах організму - міжклітинній рідині, лімфі, кро­ві, соках травлення міститься вільна вода;
-   у тканинах організму вона перебуває у зв'язаному ста­ні - не витікає при розтині органів;
в організмі відбувається сукупність процесів: всмок­тування, розподілу споживання та виділення води й со­лей, що називається водно - сольовим обміном. Цей ком­плекс процесів забезпечує стабільність осмотичної концентрації, йонного складу і кислотно - лужної рівноваги в середині організму;
-      нирки- основний орган регуляції водного балансу в організмі. За надлишку води в організмі нирки виводять розбавлену сечу, за дефіциту - концентровану.
-   слина - важлива речовина для водно-сольового обміну в організмі. У дорослої людини виділяється близько 1,5 л слини на добу.
-    піт - містить 98 - 99%,тому з потом теж виводиться вода з організму. У людини може виділятися за добу кілька літрів поту залежно від інтенсивності роботи м'язів, температури зовнішнього середовища та кількості питної води.
-     звіт групи „ Медики".
Підсумок:
З давніх - давен людям відома цілюща дія води. Ще давні греки вважали, що вода змиває всі душевні страждання. В Індійській книзі Річ-Веди написано: „Десять переваг дає обмивання: якість розуму, свіжість, бадьорість, здоров'я, силу, красу, молодість, чистоту, приємний колір шкіри та увагу красивих жінок"
Один із способів використання води в лікувальних цілях є загартування. Це один із найважливіших засобів профілактики захворювань, зміцнення здоров'я людей. Ось деякі поради щодо загартування:
- двічі на день купатися в холодній природній воді: в озері, річці,ванні,приймати душ або обливатися, Гаряче купання завершувати холодним.
-  перед купанням або після нього, за можливості, вийти на природу,стати босоніж на землю, а взимку на сніг хоча б на 1- 2  хв. Вдихнути кілька разів повітря і подумки попросити собі та побажати усім людям здо­ров'я, потім вилити відро води на голову;
-    думку не відокремлюй від діла. Прочитав - добре, але найголовніше - роби.
Корисні поради про воду
Треба пити воду, відстояну хоча б протягом трьох годин. Варити їжу також слід з відстояної води, яка повинна зберігатися в скляній посуді.
Краще пити кип'ячену воду, бо в сирій містяться мікроорганізми, які є носіями холери, дизентерії тощо. Але кипячена вода має обмежену кількість солей корисних для організму людини.
Лікарі рекомендують купати маленьких дітей у кип'яченій воді. Волосся слід мити регулярно кип'яченою водою, воно стає густішим, здоровішим і блискучішим. Кип'яченою водою треба чистити зуби, полоскати горло.
Американські медики дійшли висновку, що хлорування водопровідної води вбиває мікроби, але надає їй канцерогенних властивостей. У тих хто п'є некип'ячену хлоровану воду з-під крана, збільшуються шанси захворіти на рак прямої кишки на 38% та на рак сечового міхура на 21%.
Отже, воду перед споживанням слід спочатку пропустити через очисний фільтр і прокип'ятити.
V.   Підсумки у року, оцінювання учнів.
VI.   Домашнє завдання.



*********************************************************************************



Тема уроку:
Хімія та екологія
Я сорвал  цветок – и он увял,
 Я поймал бабочку – и она умерла
 у меня на ладони.
И тогда я понял: прикоснуться к
природе можно лишь  сердцем!
Мета: навчальна:  з’ясувати  вплив хімічної промисловості в цілому на    екологічний стан навколишнього середовища; проаналізувати не   гатив ні глобальні зміни на Землі; розглянути основні принципи нормування антропогенного навантаження на повітря, водне, ґрунтове середовище; розглянути екологічний стан нашого селища та способи його покращення; показати важливість хімії як науки в розумінні й розв’язуванні актуальних екологічних проблем.
розвиваюча:  розвивати інтерес до науки екології, активізувати                  пізнавальну діяльність, формувати  в учнів загальнолюдські  моральні цінності.
виховна: виховувати гуманістичні риси особистості, національної                  свідомості учнів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок проект.
Обладнання: комп’ютер, презентації, глобус.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Мотивація навчальної діяльності.
     Останнім часом люди все частіше стикаються з проблемами катастрофічного забруднення довкілля. Повітря, яким неможливо дихати; брудна, непридатна до споживання вода; ґрунти, насичені отрутохімікатами; зростання кількості алергічних і онкологічних захворювань – усе це поставило сучасну людину на грань виживання.
     Глобальні екологічні проблеми змусили людство замислитися над шляхами виходу з кризи, і це дало поштовх швидкому розвитку екології як усеосяжної науки. Екологія вивчає рослини, тварин і людину в їхній взаємодії з навколишнім природнім середовищем, її фізичними і біологічними чинниками; охорону довкілля, різноманітні інженерні галузі, економіку, соціологію, політологію і етику. Екологія на даний час об’єднує у собі багато різних наук.
     Екологічна проблема – одна з найгостріших глобальних проблем сучасності. Тому сьогодні ми спробуємо познайомитися, хоча б частково з екологічними проблемами повітря, води, ґрунту, нашого селища та способами їх вирішення. І так надамо слово по черзі групам експертів.
III. Виклад нового матеріалу.
     Групи експертів презентують свої презентації. Учитель доповнює і коментує.
I група експертів: «Екологи повітря»
·         Людина без води може проіснувати кілька днів, без їжі – кілька тижнів, то без повітря – лічені хвилини, без атмосферного тиску – секунди. Життя на Землі існує доти, доки є земна атмосфера. Повітря нічого не коштує, його є скільки хочеш. Вітер переносить його з місця на місце, перемішує теплі і холодні, брудні і чисті шари. Ніщо нас не обмежує в користуванні повітрям. Повітря вистачає всім. Щодоби через наші легені проходить 11 – 12 кг повітря. Цей безкоштовний і водночас безцінний продукт використовують усі живі істоти.
·         Але за останні 200 років вміст CO  в атмосфері збільшився на 25%, а t зросла на 0,5C. Якщо так триватиме далі, то вже до середини наступного сторіччя t довкілля може зрости ще на 5C. Це спричинить танення льодовиків і полярних шапок, підвищення рівня Світового Океану на 1-2 м.
·         Озоновий шар 2 – 2,25 мм в атмосфері на висоті 23 – 25 км, захищає землю від сонячної радіації. Над Антарктидою утворилася діра площею біля 10 мільйонів км ². За підрахунками вчених вже зруйновано 5% озонового шару. Це дуже небезпечно для всього живого, тому вчені працюють над дослідженням причин цього явища, а також шукають шляхи його вирішення.
II група експертів: «Екологи води»
Пам’ятайте, люди, назавжди,
Неможливо жити без води,
Це життя колиска, це дощі,
Це краса і квітка на межі.
Це тумани, ріки і моря.
Джерело у спеку, це – життя.
                                                         Р. Воробйова.
     «Вода! У тебе немає а ні смаку, ані кольору, ані запаху, тебе неможливо описати, тобто насолоджуєшся, не знаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти потрібна для життя: ти саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями, з тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже розпрощалися… Ти – найбільше багатство на світі…» (Антуан де Сент-Екзюпері, «Планета людей»).
     Недарма вчені вважають, що було б правильніше назвати нашу планету Вода, оскільки нею покрито 2/3 її поверхні. Вода створила обличчя нашої планети. Усе зимне життя народжене водою, і ми її діти.
     Щодня людство використовує понад 9 млрд. т води, тобто скільки, скільки видобувається всіх корисних копалин у світі.
·         У результаті діяльності промисловості щороку в річки, озера, моря в середньому складається до 6,5 км ³ забрудненої води, а це десятки мільйонів тон шкідливих речовин.
·         5 г пального потрапляючи у водойму, вкриває масляною плівкою 50 км ² водної поверхні, що призводить до кисневого голодування мешканців водойм, їх поступового отруєння і вимирання.
·         Запаси прісної води на планеті не невичерпні. За добу з одного не щільно закритого крана втрачається по краплинці понад 14 л води.
III група експертів: «Екологи ґрунтів»
Ґрунти – органічно-мінеральний продукт багаторічної спільної діяльності живих організмів, води, повітря, сонячного тепла і світла.
·         На 5-7 років грунт втрачає родючість на місці де було розкладене багаття.
·         Одне єдине багаття забруднює в лісі повітря так, як 5200 людей. Година перебування біля багаття за дією токсичних речовин на організм відповідає 5-годинному перебуванню на міському автошляху.
·         У результаті ерозії запаси ґрунтів щорічно зменшуються на 24 млн. тонн. Скорочуються запаси орних земель внаслідок засолювання ґрунтів, нераціонального поливання.
    Слід пам’ятати, що «благословенна земля ця не дісталась нам у спадщину від батьків – ми взяли її в борг від нащадків». Тому священний обов’язок нашого покоління – зберегти сучасні природні скарби.
IV група експертів: « Екологи нашого селища»
    Наше селище теж торкаються різні екологічні проблеми, отже IV група експертів попробує розкрити їх та вказати заходи по їх вирішенню.
Екологія нашого селища
    На перший погляд, коли поглянемо на наше маленьке містечко, можна сказати, що воно чисте, і тут немає нічого такого, щоб могло сильно забруднювати його екологію.
Досліджуючи цю тему ми дізналися багато цікавої інформації.
Забруднені території нашого селища:
-           у нашому містечку зареєстровано 1 сміттєзвалище.
-           Сміттєзвалища стають також недобудовані будівлі
-           Води місцевих річок
-           Ліси
   Для вивезення сміття використовують спеціальні машини та трактори. У селищі нараховується 48 контейнерів для сміття. На вулиця, де немає контейнерів для сміття люди виносять сміття на вулицю, а з вулиці його забирають спеціальні машини. Дня вивозу сміття: понеділок, середа, п’ятниця.
   Води річок, які протікають нашою місцевістю – забрудненні. Найзабрудненішою річкою вважається р. Калюс. Причиною такого становища є виробничі та побутові стоки підприємств та організацій райцентру: консервного заводу з добовими стоками – 243 м3, рай лікарні разом з стоками житлового сектору – 132м3, технікуму механізації с/г – 91м3.
   На території селища ( зокрема у центрі та парку культури та відпочинку) було встановлено урни для сміття, що покращили ситуацію у селищі.
   Також екологію селища забруднюють:
-           ВАТ «Новоушицький консервний завод»
-           Новоушицький маслозавод ПП «Енергосистема»
-            
  Водні ресурси
Якість води підземних водоносних горизонтів відповідає нормативним вимогам по бактеріологічних показниках. По хімічних показниках в районі не виявлено підвищеного вмісту хімічних елементів. Мінералізація коливається від 0,4 до 0,8 г/дм3. По окремих пробах відмічено дещо підвищений вміст нітратів. В смт Нова Ушиця відсутня централізована система каналізації. Очисні споруди на заводах не працюють, багато викидів від заводів потрапляють у річки. Водопостачання населення селища та виробничих об’єктів здійснюється від поверхневих джерел, артезіанських свердловин, шахтних колодців та поверхневих водоймі. В ряді господарств району водоспоживання перевищує дебіт існуючих водозаборів, тобто відчувається дефіцит води для виробничих потреб. Якість води підземних водоносних горизонтів відповідає нормативним  вимогам ГОСТа 2784 – 82 по бактеріологічних показниках. По хімічних показниках в районі не виявлено підвищеного вмісту хімічних елементів. По окремих пробах відмічено дещо підвищений вміст нітратів. В смт Нова  Ушиця є 5 відомих водозаборів серед яких найбільший на консервному заводі. Оборотних систем водо забезпечення немає. У Новій Ушиці відсутня централізована система каналізації.

Основні завдання та заходи на 2009 рік:
          Збалансувати використання природно – ресурсного потенціалу;
          Залучати наукову громадськість до вироблення проектів і заходів збереження біорізноманіття та зменшення нанесених йому збитків;
          Запроваджувати інтегровані підходи до розвязання екологічних проблем;
          Здійснювати заходи з ліквідації неорганізованих сміттєзвалищ побутових відходів;
          Здійснювати захист населеного пункту від шкідливої дії вод (протиповеневі заходи);
          Проводити будівництво і реконструкції каналізаційних очисних споруд, насосних станцій та колекторів;
          Досягти зменшення викидів від пересувних джерел забрудненого атмосферного повітря;
          Здійснювати модернізацію обладнання та систем очистки шкідливих викидів в атмосферу

   Відповідальні виконавці:
          Відділ земельних ресурсів в районі;
          Відділ містобудування, архітектури, житлово – комунального господарства та розвитку інфраструктури райдержадміністрації;
          Районна державна санітарно – епідеміологічна станція;
          Інспекція з охорони навколишнього природного середовища в районі

   Останні новини:
     Виконком  селищної ради, депутатський корпус, незважаючи на фінансово – економічну кризу, постійно працюють над вирішенням проблем селища і його жителів. Щодня декілька жінок ходять вулицями, визбируючи накидане сміття. Адже поганий санітарний стан шкодить здоровю людей, негативно впливає на оточуючих, створює дискомфорт. Гарна та цілюща вода витікає з джерела «Бейжа». Жителі там не лише відпочивають, але й постійно беруть воду. А внизу тече струмок, який впадає в р. Калюс. На жаль, і ці казкові місця поступово закидаються сміттям. Неочищені стоки, що протікають ярками, забруднюють навколишнє середовище неочищеними побутовими нечистотами, які включають в себе забруднення хімічними та бактеріологічними речовинами, що може призвести до спалахів різних інфекційних та алергійних захворювань. Лише відновлення повного режиму очисних споруд зможе всі ці фактори і загрози нейтралізувати. Тому в свій час на засіданні виконкому було прийнято рішення про відновлення роботи очисних споруд. Відремонтовано приміщення та змонтовано необхідне обладнання, зроблено підїздну дорогу, замінено 50 метрів каналізаційного колектора, очищено відстійники. Виконано робіт на суму близько 160 тисяч гривень. В даний час служба визначається із штатом працівників. Сподіваються, що жителі селища з розумінням поставляться до вирішення даної проблеми і підтримають хороші перспективні напрацювання.
     Наше покоління робить все можливе для покращення екологічної ситуації
Головною ціллю на 2009 рік є поліпшення державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища, ефективне та раціональне використання природних ресурсів, збереження біорізноманіття.
     Папір до повного зникнення лежить понад 2 роки, консервна банка – 90 років, поліетиленовий пакет – 200 років, скло понад 1-2 тисячі років.
V група експертів: « Оздоровлення екологічного стану планети»
     На думку американських спеціалістів, найбільше занепокоєння викликають: парниковий ефект; забруднення вод, ґрунтів, повітря; руйнування озонового шару Землі; накопичення шкідливих відходів. Наша планета потребує швидкого оздоровлення.
     В більшості в усьому звинувачують хімію. Яка ж дійсно роль хімії?
Хімія як наука народилась давно, і її призначення – служити інтересам людей. Вона допомагає людині у всьому: виробництві важливих будівельних матеріалів для будь-якої галузі, створенні нових штучних і синтетичних матеріалів, для підвищення урожайності сільськогосподарських культур. У справі охорони здоров’я, у потребах побуту. Але звичайно вимагає до себе особливого бережного ставлення.
     Однією з причин неблагополучної екологічної обстановки є низький рівень хімічних знань і культури. Друга головна причина – це дуже висока вартість очисних споруд, а також науково-технічні труднощі. У більшості випадків поряд з основним продуктом утворюється ціла низка побічних продуктів, вловити і вилучити які дуже складно.
     Тож судіть самі чи винна хімія.
     Погіршенню екології можемо зарадити ми. Не зайвим буде почути корисні екологічні поради.
Практичні екологічні поради
·         Шість років засівай землю твою і збирай те, що родить вона, а на сьомий – дай їй спокій, щоб харчувалися убогі з твого народу, а залишками після них, щоб харчувалися звірі польові; так само роби з виноградником твоїм і оливками твоїми (Біблія, друга книга Мойсеєва, 23.10).
·         Садіть дерева і квіти. Вони збагачують повітря киснем, поглинають вуглекислий газ, зменшують шум.
·         Не використовуйте на своїх присадибних ділянках, хімічні засоби захисту рослин. Віддайте перевагу біологічним методам боротьби з шкідниками і хворобами сільськогосподарських культур.
·         Надавайте перевагу також біологічним джерелам живлення рослин, таким як гній, рослинні рештки багаторічних та однорічних трав, компост, мул тощо. Обмежуйте застосування мінеральних добрив, якщо хочете виростити екологічно чисту продукцію.
·         Не спалюйте опале листя. Взимку воно захищає коріння дерев від морозу, а влітку – від спеки, акумулює вологу, розкладаючись, стає добривом для ґрунту, крім того, в нього знаходять притулок багато живих істот.
·         Поливайте город, дерева, квіти на ділянці лише вдосвіта і ввечері, а не в спекотний полудень чи вітряну погоду – це не дасть користі рослинам, а вода даремно випаровується.
·         Вирощуйте кімнатні рослини. Вони здатні протягом 24 год. поглинути до 87% забруднень з повітря, в тому числи бензол, трихлоретан, формальдегід та ін..
·         Щільно закривайте водопровідні крани, вчасно усувайте їх несправності. Адже одна крапля води, що падає з крана за 1с, за рік перетворюється на 3 т марно витраченої води. А якщо із крана тече цівка, товщиною в сірник, то лише за одну добу втрачається 70 відер води. Запаси питної води обмежені а споживання її зростає з кожним днем.
·         Розумно використовуйте електроенергію. Вимикайте зайві електроприлади, які вам зараз непотрібні.
·         Памятайте:  одна лампочка на 10 Вт дає на 20% більше світла ніж дві на 60 Вт.
·         Не забувайте мити віконне скло, особливо восени. Забруднене пилом скло затримує від 10 до 30% сонячного світла, і ви змушені будете в взимку довше користуватися штучним освітленням.
·         Із безліч пропонованих нині мийних засобів вибирайте екологічно безпечніші. Використовуйте їх відповідно на зазначеній на упаковці доз. Багато засобів містять велику кількість фосфатів, тому є серйозним джерелом забруднення вод. Частіше користуйтеся господарським и дитячим милом.
·         Уникайте використання різних аерозолів для освіження повітря в приміщеннях, у них міститься фреон, який зменшує кількість озону в повітрі.
·         Доки не пізно, киньте курити! Тютюновий дим шкодить не тільки вам, а й тим, хто перебуває поряд. Кожен курець забруднює повітря, особливо в закритих приміщеннях.
·         Не лінуйтеся збирати і здавати макулатуру. На переробку вже використаного паперу, затрачається енергії на 70% менше, ніж на його первинне виробництво.
·         Не просиджуйте годинами перед телевізором, бо це шкідливо для здоров’я: телевізор є слабким джерелом рентгенівського випромінювання, особливо - кольоровий. Дивитися телепередачі рекомендується неменше 2 м від телевізора і не довше 4 год. на день.
·         Не вмикайте магнітофон чи телевізор на повну потужність, особливо у вечірні години. Пам’ятайте, що в сусідніх квартирах можуть відпочивати стомлені чи хворі або маленькі діти.
·         Якщо у вас є автомобіль, утримуйте його у справному стані. Використовуйте для його роботи не етильований бензин, який значно менше забруднює повітря, ніж високооктановий.
·         Залучайте до природоохоронної діяльності своїх рідних і друзів.
·         Пам’ятайте, що найчастіше помиляється той, хто взагалі нічого не робіть, вражаючи, що може зробити занадто мало.
IV. Узагальнення, підбиття підсумків уроку.
     Охороняти природу… Охороняти навколишнє середовище… Ці слова ми сьогодні чуємо все частіше і частіше. Вони лунають з трибун, на зборах і симпозіумах вчених, в розмовах людей і, звичайно ж на шкільних уроках. Любов до природи не може бути споглядальною. Вона невід’ємно зв’язана з бережливим ставленням до неї, з особливою відповідальністю кожного із нас за її збереження.
     Любов до природи – це любов до Батьківщини, до свого народу. Це наш світогляд, наша мораль, весь образ нашого життя. Берегти и збагачувати скарби рідної землі обов’язок кожного.
     Від усіх нас в цілому і від кожного зокрема залежить, чи буде лунати пісня солов’я, чи будуть дихати прохолодою прозорі джерела, чи буде хлюпатися риба в чистій воді річок та озер, чи буде над нами блакитна синь неба.
     На завершення нашого уроку, хочеться сказати, що нам всім потрібно боротися за те, щоб масовий рух за охорону природи ріс з кожним днем, щоб ніхто не стояв осторонь, щоб усі ми брали участь в охороні рік, лісів, озер.
     Кожен повинен знати вислів відомого польського письменника – фантаста Станіслава лема, і щоб кожен із присутніх замислився над змістом сказаного:
     «Або ми врятуємося всі разом, або майже ніхто не врятується»
     На цій оптимістичній ноті я хочу завершити нашу зустріч.
V.Домашнє завдання: Любіть, вивчайте і оберігайте природу!


*****************************************************************

Тема уроку:       Вода, склад її молекули. поширеність у природі, фізичні властивості.
Цілі уроку:   дати поняття про поширення води у природі, про склад її молекули та фізичні властивості: розвивати уяву, логічне мислення, виховувати бережливе ставлення до природи.
Тип уроку:   урок засвоєння нових знань.
Форми роботи: гра «Так-ні», лабораторний дослід.
Обладнання:     глобус, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, презентація. .

Хід уроку

І. Організація уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.     Поширення води у природі.
Заслуховуємо повідомлення учнів про поширення води у природі.
Вчитель доповнює: кров людини на 90% складається з води. м’язи на 75%; кістки  - на 28%; очі – на 99%.
Вода є обов’язковим компонентом живої клітини. Жоден із живих організмів не може обійтися без води.
Зневоднення організму на 12-15% призводить до порушення обміну речовин. а якщо на 25% - то до його загибелі. В організмах відбувається оновлення води:
у кактусах – за 28 років;
у черепахи – за 1 рік;
у верблюда – за 3 місяці;
у людини – за 1 місяць.
Без води людина може прожити три дні, без їжі 30-50 днів. Значення води підкреслюється різними висловами: «Вода - еліксир життя», «Вода багато дає, багато забирає».

2.     Вода. склад її молекули.
Класичну формулу води встановили в 1805 р. вчені Ж.Гейлюссак і А. Гумбольдт. Формула води – .
         Якісний склад: Гідроген і Оксиген.
         Кількісний склад:N(H):N(O)=2:1
        
         Молекула води має кутову форму, між молекулами виникають водневі зв’язки, які зумовлюють певні її властивості.

3.     Фізичні властивості води.
Вода – звичайна для нас речовина. І в той же час у ній стільки надзвичайного. Властивості води не підпорядковуються загальним закономірностям. Ви знаєте, що вода існує у трьох станах. Послухайте загадки.
1.                   Відома з віку рідина.
              Усяк їх вживає.
              Буває хмаркою вона,
              Пушинкою буває.
              Бува, як скло,
              Крихка, тверда,
              Звичайна… (Підскажіть.) Вода.

2.     Не дід, а сивий; не спить, а стелиться. (Туман)
3.     В нас зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом. (Сніг)
4.                       Приходил. стучал по крыше,
Уходил никто не слышал (Дощ)
5.     Текло, текло і лякло, як скло. (Лід)

То в яких агрегатних станах існує вода? Тверда – лід, рідка – вода, газ –пар. Це пояснюється існуванням кількох аномалій води.
     Вода – одна-єдина речовина, що внаслідок охолодження розширюється. Тому густина льоду менша за густину рідкої води. Ось чому лід плаває на поверхні води.
         Температура кипіння води (за тиску 760 мм рт. ст.) становить +100 . Лід плавиться, рідка вода твердне, або кристалізується, за температури 0 . Чиста вода – безбарвна рідина без запаху і смаку, має густину 1,00  (при 4 ), практично не проводить електричного струму, має малу теплопровідність і значну теплоємність. На відміну від інших речовин, вода у твердому стані має меншу густину ( )ніж у рідкому.
Вода – найкращий розчинник для багатьох речовин. У ній розчиняються майже всі гази атмосферного повітря: азот. кисень, вуглекислий газ і різні сполуки всіх елементів періодичної системи.

IV. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
1.     Відгадай загадку.
·        Вода, а літає.
·        По морю, по морю золота тарілка плаває.
·        У воді росте – кохається, кинь у воду – злякається.
·        Рідке, а не вода, біле. а не сніг.
·        Кругом вода. а пити нічого.
·         
2.     Продовж прислів’я:
Науки ні вода не затопить, ні…
Не плюй в криницю, пригодиться…
Подивись у воду…

3.     Музичний:
Які ви знаєте пісні про воду?

         V. Домашнє завдання.
1.Опрацювати параграф, підготувати цікаву інформацію на тему:«Вода – розчинник».Клас ділиться на групи, кожна отримує завдання над яким буде працювати до 8 – го уроку, також:
-  ознайомлюю з метою та завданнями для групової роботи.
-  визначаємо шляхи виконання завдань, пошуку інформації.
розподіляємо обов'язки між членами груп.


**********************************************************************


Тема. Вода —розчинник.

Мета:                  ознайомити учнів із властивостями води як розчинника; показати значення процесу розчинення у природі; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою і властивостями речовини; розвивати асоціативне мислення, пізнавальну активність, творчі здібності учнів;виховувати взаємоповагу, культуру спілкування.
Тип уроку:         комбінований.
Форми роботи:  фронтальна бесіда, виконання творчих завдань, використання інтерактивних вправ — незакінчені речення, елементів проблемного й випереджального навчання.
Обладнання:     схема будови молекули води, глобус,презентація.

Хід уроку

І. Організація класу.

II. Актуалізація й мотивація навчальної діяльності.

Фронтальна бесіда:
1.Запишіть формулу молекули води.
2.Вкажіть кількісний і якісний склад молекули води.
3.Де розповсюджена вода у природі?
4.Перерахуйте фізичні властивості води.
Розповідь вчителя
Подивившись на модель нашої планети – глобус, ви легко можете переконатись в тому, що домінуючим кольором на глобусі є блакитний, що означає, що на планеті переважає найрозповсюдженіший оксид – вода. Життя на планеті зародилося саме з води. Наш організм на 70% складається з води, без води людина може прожити лише три дні, багато тварин знайшли своє житло у воді. Ці факти відомі і незаперечні. А сьогодні на уроці ми розглянемо ще одну важливу характеристику води та розглянемо будову молекули води.(оголошується тема,мета уроку).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вода- розчинник.
З курсу природознавства і з повсякденного життя вам відомо, що у воді розчиняються і тверді речовини, і рідини, і гази. Так, наприклад, газована вода – це розчин карбон(IV)оксиду у воді, харчовий оцет – розчин оцтової кислоти у воді. Треба мати на увазі, що характерною ознакою розчинів є їх однорідність.
Якщо всі компоненти розчину перебувають в одному агрегатному стані, то розчинником вважається той компонент, якого в розчині більше. У тому випадку, якщо одним із компонентів є вода, то саме вона й буде розчинником.
Вода – універсальний розчинник усіх речовин на землі. Цю властивість вона має завдяки полярності своєї молекули.
Молекула води утворена певними зв’язками між атомами Оксигену і Гідрогену, які утворюють кут 104,5°. Це пояснюється взаємним відштовхуванням атомів, на яких зосереджено невеликі заряди. Полярну молекулу води можна показати у вигляді еліпса, позначаючи заряди на полюсах «+» і «-». Таке зображення називають диполем:
Роль води як розчинника у живій і неживій природі
Вода — найпоширеніша на Землі рідина й речовина. Щороку з поверхні Землі випаровується 511 тис. м3 води. Вода має позитивне й негативне значення у природі. (Клас ділиться на дві частини, кожна з яких має висунути факти негативного або позитивного значення води.)
Негативне:
1. Руйнує планету, утворюючи яри, печери, пустелі.
2. Розчиняючи в собі величезну кількість речовин, стає непридатною для використання: 97 % — солоні води океанів, морів, 3 % — прісна вода.
3. Під час сильних штормів забирає тисячі людських життів, руйнує міста й села.
4. Разом із киснем повітря призводить до іржавіння заліза (руйнує корпуси кораблів, водопостачальні й каналізаційні труби, мости, гідроспоруди).
Позитивне:
1. Міститься в організмах тварин і рослин, що забезпечує біохімічні процеси: в організмі ссавців міститься 70 % води, людини — 65 %; огірків — 90%.
2. Ґрунтові води забезпечують ріст і живлення рослин.
3. Забезпечує мікроклімат на планеті.
4. Надихає художників, композиторів, письменників і поетів на створення нових творів.
5. Відіграє велике значення у практичній діяльності людини. Воду використовують у:
промисловості;
побуті;
медицині;
сільському господарстві;
рослинництві;
тваринництві.

         IV. Узагальнення й систематизація знань
(Використання прийому інтерактивного навчання «незакінчені речення».)
1. На сьогоднішньому уроці ми вивчили...
2. Молекула води утворена за рахунок…
3. Вода — полярний розчинник, тому що...
4. Полярність молекули дає змогу зробити висновок про...

V.Домашнє завдання:опрацювати параграф,провести дослід порівняти розчинність у воді кухонної солі, цукру, олії та глини.


*****************************************************************


Тема:Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.
Мета: ознайомити учнів з компонентами розчину: розчинником і розчиненою речовиною; сформувати систематичні знання про розчини й розчинники; розглянути роль води як розчинника в природі; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою і властивостями речовин; розвивати асоціативне мислення; виховувати вміння висловлювати свої думки, виховувати культуру спілкування, пізнавальний інтерес та творчі здібності учнів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи: розповідь учителя, бесіда, розв’язування вправ.
Обладнання: збірники із завданнями.

Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
Чи проводили ви дослід?
Розкажіть про свої спостереження.
Який висновок можна зробити? Чи всі речовини розчинні?
Яка речовина є розчинником?
Чому воду вважають універсальним розчинником?
ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності.
Розчини мають величезне значення в органічному й неорганічному (мінеральному) житті Землі, а також у науці й техніці. В побуті ми часто теж зустрічаємося з розчинами. Наведіть приклад.( Повідомлення теми і мети уроку).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя.
Розглядається поширення водних розчинів у живій і неживій природі та підкреслює важливість води й водних розчинів для людини та життя на Землі в цілому.

На цьому етапі уроку згадаємо про діяльність алхіміків. Як відомо, крім пошуків філософського каменю й еліксиру життя, алхімі­ки мали ще одну мету: знайти універсальний розчинник. З цією метою було проведено величезну кількість дослідів і виділено в чистому виг­ляді значну кількість речовин, у тому числі сульфатну кислоту, оцет та ін. Однак у своїх пошуках алхіміки випустили з уваги таку речови­ну, як вода. Вода фактично є універсальним розчинником, оскільки з усіх розчинників вона розчиняє найбільшу кількість речовин.

     У природі найбільш поширеними є саме водні розчини, й на Землі рідко зустрічаються розчини на неводній основі (нафта). Вода є жит­тєво необхідною речовиною, оскільки життя існує лише у водних розчинах, і будь-яка клітина живого організму являє собою водний колоїдний розчин.
     Розчини – це багатокомпонентні системи. Один із компонентів називається розчинником. Зазвичай це речовина, що перебуває в тому ж агрегатному стані, що й розчин. Якщо всі компоненти розчину перебувають о одному агрегатному стані, то розчинником вважається той компонент, якого в розчині більше.У тому випадку якщо один із компонентів є вода, то саме вода й буде розчинником. Вода – універсальний розчинник усіх речовин на землі.
Іншим компонентом розчину буде розчинювана речовина. Вода здатна розчиняти і рідкі, і тверді, і газуваті речовини. В усіх випадках утворена суміш речовин набуває одного з водою агрегатного стану. Зверніть увагу, сіль і цукор до розчинення у воді були твердими, а утворені розчини – рідини. (Пригадуємо з природознавства види розчинів.)
V. Первинне застосування отриманих знань.
Розвязування тестів за збірником.
1.  Позначте правильне твердження: «Істинні розчини відрізняються від зависі розмірами частинок»:
А. Розчинністю у воді.                       Б. Розмірами частинок.
В. Природою розчинника.                Г. Вмістом розчиненої речовини.
2. Позначте визначення зависі:
А. Система, в якій дрібні краплинки рідини рівномірно розподіляються між частинками іншої рідини.
Б.Система, що складається з розчинника і розчиненої речовини.
В. Прозорі розчини, у яких частинки неможна побачити.
Г. Система, в якій частинки твердої речовини рівномірно розподілені  між молекулами води (рідини).
3.Установіть відповідність між визначеннями суспензії та емульсії:
А. Суспензії.                       1. Зависі, у яких краплинки рідини рівномірно
                                                  розподілені між молекулами іншої рідини.
Б. Емульсія.                         2. Зависі,  у яких частинки твердої речовини рівномірно
                                                  розподілені між молекулами розчинника (води).

4. Укажіть, чому вода є добрим розчинником речовин:
А. До складу води входять атоми Гідрогену та Оксигену.
Б. За звичайних умов, вода є рідиною.
В. Вода є дипольною сполукою.
Г. Може перебувати за певних умов у трьох агрегатних станах.
5.Установіть відповідність між визначенням зависі та розчину:
А. Завись.                               1. Каламутні суміші, в яких частинки твердої речовини
                                                    або рідини рівномірно розподілені між молекулами
                                                    розчинника.
Б. Розчин.                               2. Однорідна система, що складається з розчиненої
                                                     речовини і розчинника.     
Бліц-опитування.
1. Що таке розчин? (Розчин – це суміш речовини з водою).
2. Розчин – це суміш однорідна чи неоднорідна? (Однорідна).
3. Чи можна вважати розчином суміш піску з водою? (Ні, пісок з водою неоднорідна суміш).
4. Як називають воду і речовину у розчині?(Вода – розчинник, речовина – розчинена речовина).
5. Чи відрізняється за смаком вода в криниці та очищена питна вода з крану? (Так, очищена вода не має смаку, а природна вода має смак).
6. Чому природна вода має смак? (У природі вода – це суміш декількох речовин).
7. Чи тільки у природі зустрічаються розчини? (Ні, багато розчинів ми використовуємо у побуті).
8. Наведіть приклади розчинів, якими ви користуєтеся у побуті? (Оцет, маринади тощо).
VІ. Домашнє завдання.


*****************************************************************

Тема уроку: Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини.
Цілі уроку:   розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, виховувати взаємоповагу; ознайомити учнів зі способами вираження складу розчинів, поняттями «масова частка розчиненої речовини», «концентрація»; формування навичок використання цих понять для обчислення і приготування розчинів; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, виховувати взаємоповагу.
Тип уроку:   формування нових знань, умінь і навичок.
Форми роботи: фронтальна бесіда, розв’язання задач.
Обладнання:     таблиця розчинності, таблиці із завданнями.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

Фронтальна бесіда
·     Що називається розчином?
·     Назвіть компоненти розчину.
·     Чим відрізняється розчин від механічної суміші?
·     Чим відрізняється розчин від хімічної сполуки?
·     Чи є склад розчину постійним?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Способи вираження складу розчинів
Склад розчину кількісно виражається концентрацією, співвідношенням кількості розчиненої речовини й розчинника.
Найчастіше використовується масова частка розчиненої речовини (відсоткова концентрація). Яку можна обчисли ти за формулою:
де  – маса розчиненої речовини г;
 =  +
Використовуючи цю формулу, можна обчислити масу речовини й розчину:

         Масова частка розчиненої речовини – безрозмірна величина, виражається в частках від одиниці або відсотках.

IV. Виконання тренувальних вправ
Задача 1.
Обчисліть масову частку розчиненої речовини в розчині, одержаному в результаті змішування 20 г цукру і 130 г води.
Дано:                            Розв’язання
m (реч.)=20 г                         ω=(m(речовини) )/(m (розчину))∙100%
m (води)=130 г             ω = (20/150)
(води)-?
Відповідь: 13,3%
Задача 2
(Самостійно за варіантами заповнюємо таблицю для самоперевірки.)
Обчисліть масову частку речовини в розчині, одержаному в результаті змішування:
Варіант
m(речовини), г
m (води), г
m (розчину), г
ω, %
1
30
170


2
50
100


3
5
95


4
100
100


5
70
130


6
25
175



Задача 3
Натрій нітрат масою 14 г розчинили у воді масою 36 г. Яка масова частка натрію в добутому розчині?
Дано:                            Розв’язання
m ( )=14 г           ω=(m(речовини) )/(m (розчину))∙100%
m (води)=36 г                        ω =
(( )-?

Відповідь: 28%

Задача4
(Самостійно за варіантами)
Варіант
m(речовини), г
m (води), г
m (розчину), г
ω, %
1


120
5
2


200
12
3


300
7
4


150
15
5


400
25
6


200
18

V. Самостійна робота за варіантами

Задача.
Варіант 1. Обчисліть масову частку розчиненої речовини. Якщо для приготування розчину взяли 20 г калій нітрату і 140 г води.

Варіант 2. Обчисліть масову частку розчиненої речовини. Якщо для приготування розчину взяли 70 г сульфатної кислоти та 110 г води.

VІ. Підбиття підсумків уроку
Учитель підбиває підсумки уроку, оцінює роботу учнів. Проводить обговорення результатів самостійної роботи.

         VІІ. Домашнє завдання.


*****************************************************************



1 комментарий: