Тема. Вода — розчинник.
Мета: ознайомити
учнів із властивостями води як розчинника; показати значення процесу розчинення
у природі; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між
будовою і властивостями речовини; розвивати асоціативне мислення, пізнавальну
активність, творчі здібності учнів;виховувати взаємоповагу, культуру
спілкування.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: фронтальна
бесіда, виконання творчих завдань, використання інтерактивних вправ —
незакінчені речення, елементів проблемного й випереджального навчання.
Хід уроку
І. Організація
класу.
II. Актуалізація й мотивація навчальної
діяльності.
Фронтальна бесіда:
1.Запишіть формулу
молекули води.
2.Вкажіть кількісний і
якісний склад молекули води.
3.Де розповсюджена
вода у природі?
4.Перерахуйте фізичні
властивості води.
Розповідь вчителя
Подивившись на модель
нашої планети – глобус, ви легко можете переконатись в тому, що домінуючим
кольором на глобусі є блакитний, що означає, що на планеті переважає
найрозповсюдженіший оксид – вода. Життя на планеті зародилося саме з води. Наш
організм на 70% складається з води, без води людина може прожити лише три дні,
багато тварин знайшли своє житло у воді. Ці факти відомі і незаперечні. А
сьогодні на уроці ми розглянемо ще одну важливу характеристику води та
розглянемо будову молекули води.(оголошується тема,мета уроку).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вода- розчинник.
З курсу
природознавства і з повсякденного життя вам відомо, що у воді розчиняються і
тверді речовини, і рідини, і гази. Так, наприклад, газована вода – це розчин
карбон(IV)оксиду у воді, харчовий оцет – розчин оцтової кислоти у воді. Треба мати
на увазі, що характерною ознакою розчинів є їх однорідність.
Якщо всі
компоненти розчину перебувають в одному агрегатному стані, то розчинником
вважається той компонент, якого в розчині більше. У тому випадку, якщо одним із
компонентів є вода, то саме вона й буде розчинником.
Вода –
універсальний розчинник усіх речовин на землі. Цю властивість вона має завдяки
полярності своєї молекули.
Молекула води
утворена певними зв’язками між атомами Оксигену і Гідрогену, які утворюють кут
104,5°. Це пояснюється взаємним відштовхуванням атомів, на яких зосереджено
невеликі заряди. Полярну молекулу води можна показати у вигляді еліпса,
позначаючи заряди на полюсах «+» і «-». Таке зображення називають диполем:
Роль води як розчинника у живій і
неживій природі
Вода —
найпоширеніша на Землі рідина й речовина. Щороку з поверхні Землі випаровується
511 тис. м3 води. Вода має позитивне й негативне значення у природі.
(Клас ділиться на дві частини, кожна з яких має висунути факти негативного
або позитивного значення води.)
Негативне:
1. Руйнує планету, утворюючи яри, печери, пустелі.
2. Розчиняючи в собі величезну кількість речовин, стає
непридатною для використання: 97 % — солоні води океанів, морів, 3 % — прісна
вода.
3. Під час сильних штормів забирає тисячі людських життів,
руйнує міста й села.
4. Разом із киснем повітря призводить до іржавіння заліза
(руйнує корпуси кораблів, водопостачальні й каналізаційні труби, мости,
гідроспоруди).
Позитивне:
1. Міститься в організмах тварин і рослин, що забезпечує
біохімічні процеси: в організмі ссавців міститься 70 % води, людини — 65 %;
огірків — 90%.
2. Ґрунтові води забезпечують ріст і живлення рослин.
3. Забезпечує мікроклімат на планеті.
4. Надихає художників, композиторів, письменників і поетів
на створення нових творів.
5. Відіграє
велике значення у практичній діяльності людини. Воду використовують у:
• промисловості;
• побуті;
• медицині;
• сільському господарстві;
• рослинництві;
• тваринництві.
IV. Узагальнення й систематизація знань
(Використання
прийому інтерактивного навчання «незакінчені речення».)
1. На сьогоднішньому уроці ми вивчили...
2. Молекула води утворена за рахунок…
3. Вода — полярний розчинник, тому що...
4. Полярність молекули дає змогу зробити висновок про...
Комментариев нет:
Отправить комментарий