Общее·количество·просмотров·страницы

вторник, 30 декабря 2014 г.

Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина

Тема:Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.
Мета: ознайомити учнів з компонентами розчину: розчинником і розчиненою речовиною; сформувати систематичні знання про розчини й розчинники; розглянути роль води як розчинника в природі; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою і властивостями речовин; розвивати асоціативне мислення; виховувати вміння висловлювати свої думки, виховувати культуру спілкування, пізнавальний інтерес та творчі здібності учнів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи: розповідь учителя, бесіда, розв’язування вправ.
Обладнання: збірники із завданнями.

Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
Чи проводили ви дослід?
Розкажіть про свої спостереження.
Який висновок можна зробити? Чи всі речовини розчинні?
Яка речовина є розчинником?
Чому воду вважають універсальним розчинником?
ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності.
Розчини мають величезне значення в органічному й неорганічному (мінеральному) житті Землі, а також у науці й техніці. В побуті ми часто теж зустрічаємося з розчинами. Наведіть приклад.( Повідомлення теми і мети уроку).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя.
Розглядається поширення водних розчинів у живій і неживій природі та підкреслює важливість води й водних розчинів для людини та життя на Землі в цілому.

На цьому етапі уроку згадаємо про діяльність алхіміків. Як відомо, крім пошуків філософського каменю й еліксиру життя, алхімі­ки мали ще одну мету: знайти універсальний розчинник. З цією метою було проведено величезну кількість дослідів і виділено в чистому виг­ляді значну кількість речовин, у тому числі сульфатну кислоту, оцет та ін. Однак у своїх пошуках алхіміки випустили з уваги таку речови­ну, як вода. Вода фактично є універсальним розчинником, оскільки з усіх розчинників вона розчиняє найбільшу кількість речовин.

     У природі найбільш поширеними є саме водні розчини, й на Землі рідко зустрічаються розчини на неводній основі (нафта). Вода є жит­тєво необхідною речовиною, оскільки життя існує лише у водних розчинах, і будь-яка клітина живого організму являє собою водний колоїдний розчин.
     Розчини – це багатокомпонентні системи. Один із компонентів називається розчинником. Зазвичай це речовина, що перебуває в тому ж агрегатному стані, що й розчин. Якщо всі компоненти розчину перебувають о одному агрегатному стані, то розчинником вважається той компонент, якого в розчині більше.У тому випадку якщо один із компонентів є вода, то саме вода й буде розчинником. Вода – універсальний розчинник усіх речовин на землі.
Іншим компонентом розчину буде розчинювана речовина. Вода здатна розчиняти і рідкі, і тверді, і газуваті речовини. В усіх випадках утворена суміш речовин набуває одного з водою агрегатного стану. Зверніть увагу, сіль і цукор до розчинення у воді були твердими, а утворені розчини – рідини. (Пригадуємо з природознавства види розчинів.)
V. Первинне застосування отриманих знань.
Розвязування тестів за збірником.
1.  Позначте правильне твердження: «Істинні розчини відрізняються від зависі розмірами частинок»:
А. Розчинністю у воді.                       Б. Розмірами частинок.
В. Природою розчинника.                Г. Вмістом розчиненої речовини.
2. Позначте визначення зависі:
А. Система, в якій дрібні краплинки рідини рівномірно розподіляються між частинками іншої рідини.
Б.Система, що складається з розчинника і розчиненої речовини.
В. Прозорі розчини, у яких частинки неможна побачити.
Г. Система, в якій частинки твердої речовини рівномірно розподілені  між молекулами води (рідини).
3.Установіть відповідність між визначеннями суспензії та емульсії:
А. Суспензії.                       1. Зависі, у яких краплинки рідини рівномірно
                                                  розподілені між молекулами іншої рідини.
Б. Емульсія.                         2. Зависі,  у яких частинки твердої речовини рівномірно
                                                  розподілені між молекулами розчинника (води).

4. Укажіть, чому вода є добрим розчинником речовин:
А. До складу води входять атоми Гідрогену та Оксигену.
Б. За звичайних умов, вода є рідиною.
В. Вода є дипольною сполукою.
Г. Може перебувати за певних умов у трьох агрегатних станах.
5.Установіть відповідність між визначенням зависі та розчину:
А. Завись.                               1. Каламутні суміші, в яких частинки твердої речовини
                                                    або рідини рівномірно розподілені між молекулами
                                                    розчинника.
Б. Розчин.                               2. Однорідна система, що складається з розчиненої
                                                     речовини і розчинника.     
Бліц-опитування.
1. Що таке розчин? (Розчин – це суміш речовини з водою).
2. Розчин – це суміш однорідна чи неоднорідна? (Однорідна).
3. Чи можна вважати розчином суміш піску з водою? (Ні, пісок з водою неоднорідна суміш).
4. Як називають воду і речовину у розчині?(Вода – розчинник, речовина – розчинена речовина).
5. Чи відрізняється за смаком вода в криниці та очищена питна вода з крану? (Так, очищена вода не має смаку, а природна вода має смак).
6. Чому природна вода має смак? (У природі вода – це суміш декількох речовин).
7. Чи тільки у природі зустрічаються розчини? (Ні, багато розчинів ми використовуємо у побуті).
8. Наведіть приклади розчинів, якими ви користуєтеся у побуті? (Оцет, маринади тощо).
VІ. Домашнє завдання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий