Тема:Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Проблема чистої
води.
Мета:навчальна:
поглибитизнанняучнів про поширення води, їїзначення в природі і життілюдини,
розкритипоняття про кругообіг води у природі, довести необхідністьраціональноговикористанняводнихресурсів
і охоронаїхвідзабруднення,познайомитиучнів з водами нашоїмісцевості.
розвиваюча: розвиватиініціативність, самостійність, допитливість,
науковукритичність, відповідальність.
виховна: виховуватилюбов та інтерес до рідного краю, товаристськість,
формуватиелементиекологічноїкультури.
Тип уроку: систематизаціянавчальногоматеріалу, захистучнівськихпроектів.
Очікуванірезультати: знання, отриманіпід час роботи над проектом, стануть
у пригодіпід час вивченнябіології, географії, фізики.
Обладнання: плакат: ”Вода! У тебе немаєні смаку, нікольору, ні запаху, тебе не
можнаописати. тобою насолоджуються, не розуміючи, щотитаке. Ти не просто
потрібна, ти і є життя!”(Антуан де Сент – Екзюпері), презентація на диску.
Хід уроку
I
Організаційначастина.
II
Мотиваціянавчальноїдіяльності.
У
побутіщоднястикаємося з хімічноюречовиною, назваякій вода. Вона – джереложиття на Землі,
сировинапромисловості, джерелоенергії, чинник, щовизначає погоду,
кліматЗемлі. Без води не було б
сільськогогосподарства, а отжепродуктівхарчування.
Вода – цежиття, це
наше багатство.
Працюючи над цією
темою, видізналисябагатоцікавого. Ценасампередохоронаприродних вод
відзабруднення, обмеженнязапасівпрісної води на Землітощо.
Можливосамевизапропонуєтеспособирозв”язанняіснуючих проблем.
Кожнагрупамає план ,
згідноякого буде здійснюватизахист проекту.
1 Група „Гідрологи” за темами:
1)Поширення води.
2) Загальні запаси води.
3)Обмеженістьзапасівпрісної води.
4) Втрата води.
2. Група „ Гідроекологи” за темами:
1)Охоронаводнихресурсів.
2)Води нашоїмісцевості та селища.
3. Група „Біологи” за темами:
1)Добова потреба людини у воді.
2) Водно –
сольовийобмін в організмі.
4. Група „Медики” за темами:
1) Лікувальнівластивості води.
2)Корисніпоради про воду.
5 Група
„Експерти” оцінить роботу попередніхгруп та підведепідсумки.
III . Захистпроектів.
Кожнагрупазахищаєсвій
проект згідно тем, доповнюючисвійзахистмультимедійноюпрезентацією.(Додається на
диску.)
IV. Застосуваннянабутихзнань.
Група „Експерти”
оцінюєзвітипопередніхгруппідводячипідсумки:
- звітгрупи „Гідрологи”.
Підсумок:
- вода –
найпоширенішаречовина на Землі;
- вода і життя на
нашійпланеті – невід”ємні;
- запаси прісної води
становлять 2,5% відзагальнихзапасів,причому 71% припадає на льодовики та
сніговийпокрив;
- запаси прісної води
не нескінченні;
- прісну воду
потрібноберегти !
- звітгрупи „ Гідроекологи”.
Підсумок:
- екологічний стан
водоймрізкопогіршився, кризовозменшилисясамовідтворюючіможливостірічок,
цепризводить до виснаженняводноресурсногопотенціалу,
значнозабруднюютьсяводніоб”єкти,томупогіршуєтьсяякість води.
Відсутніавтоматизованісистемимоніторингуекологічного стану
воднихбасейнів, якостіпитної води і стічних вод у системах водопостачання.Томувважаємо
за потрібнепорекомендуватикерівникукомунальногогосподарства:
1) побудуватиочистніспоруди;
2) відновитицентралізовану
систему каналізації;
3) слідкувати за
чистотоюдовкілляводойм;
такожсанепідемстанції:
1)систематично проводити контроль якостіпитної води і стічних вод;
2)контролювати роботу комунальногогосподарства.
- звітгрупи „Біологи”
Підсумок:
- добова потреба у воділюдини вагою 70 кг
становить близько 2,5 л. Загальнийвміст води в організмілюдини становить понад
60%, у тому числі в м”язах і печінці – 75% , мозку –78%, кістках – 20 -40%.
Втрата 12%
вологиможепризвести до загибелі!
- у рідинахорганізму -¬¬ міжклітиннійрідині, лімфі, крові, соках
травлення міститьсявільна вода;
- у тканинах організму вона перебуває у
зв”язаномустані – не витікає при розтиніорганів;
- в організмівідбуваєтьсясукупністьпроцесів:
всмоктування, розподілуспоживання та виділення води й солей, щоназиваєтьсяводно
– сольовимобміном.Цей комплекс процесівзабезпечуєстабільністьосмотичноїконцентрації,
йонного складу і кислотно – лужноїрівноваги в серединіорганізму;
- нирки- основний орган регуляції водного
балансу в організмі. За надлишку
води в організміниркививодятьрозбавлену сечу, за дефіциту-концентровану.
- слина – важливаречовина для водно-
сольовогообміну в організмі.Удорослоїлюдинивиділяєтьсяблизько 1,5 л слини на
добу.
- пітмістить 98 – 99%,тому з потом
тежвиводиться вода з організму.Улюдиниможевиділятися за добукількалітрів поту
залежновідінтенсивностіроботим”язів, температуризовнішньогосередовища та
кількостіпитної води.
- звітгрупи „ Медики”.
Підсумок:
З давніх – давен людям відомацілющадія
води. Щедавні греки вважали, що вода змиваєвсідушевністраждання. В
ІндійськійкнизіРіч-Веди написано: „ Десять перевагдаєобмивання: якістьрозуму,
свіжість, бадьорість, здоров”я, силу, красу, молодість, чистоту,
приємнийколіршкіри та увагукрасивихжінок”
Один ізспособіввикористання води в
лікувальнихцілях є загартування. Це один ізнайважливішихзасобівпрофілактикизахворювань,
зміцненняздоров”я людей.
Ось деякіпорадищодозагартування:
- двічі на день купатися в
холоднійприроднійводі: в озері, річці,ванні,приймати душ абообливатися,
Гарячекупаннязавершуватихолодним.
- перед купаннямабопіслянього, за
можливості, вийти на природу,статибосоніж на землю, а взимку на снігхоча б на
1- 2 хв.Вдихнутикількаразівповітря і
подумкипопроситисобі та побажатиусім людям здоров”я, потімвилитивідро води на
голову;
- думку не відокремлюйвідділа. Прочитав-
добре, але найголовніше – роби.
Корисніпоради про воду
Треба пити воду, відстоянухоча б
протягомтрьохгодин.Варитиїжутакожслід з відстояної води, яка повинна
зберігатися в склянійпосуді.
Кращепитикип”ячену
воду, бо в сиріймістятьсямікроорганізми,які є носіямихолери, дизентеріїтощо.
Але кип”ячена вода маєобмеженукількість солей корисних для організмулюдини.
Лікарірекомендуютькупати
маленьких дітей у кип”яченійводі. Волоссяслідмити регулярно кип”яченою водою,
воностаєгустішим, здоровішим і блискучішим. Кип”яченою водою треба чиститизуби,
полоскати горло.
Американські медики
дійшливисновку, щохлоруванняводопровідної води
вбиваємікроби, але надаєїйканцерогеннихвластивостей. У тих
хтоп”єнекип”яченухлоровану воду з- під крана, збільшуютьсяшансизахворіти на рак
прямої кишки на 38% та на рак сечовогоміхура на 21%.
Отже, воду перед
споживаннямслідспочаткупропустити через очиснийфільтр і прокип”ятити.
V.
Підсумкиуроку,оцінюванняучнів.
VI. Домашнєзавдання.
%�
@� `S i-font-style:normal'>
Масова частка розчиненої речовини –
безрозмірна величина, виражається в частках від одиниці або відсотках.
IV. Виконання тренувальних вправ
Задача 1.
Обчисліть
масову частку розчиненої речовини в розчині, одержаному в результаті змішування
20 г цукру і 130 г води.
m (реч.)=20 г ω=(m(речовини)
)/(m (розчину))∙100%
Відповідь: 13,3%
Задача 2
(Самостійно
за варіантами заповнюємо таблицю для самоперевірки.)
Обчисліть
масову частку речовини в розчині, одержаному в результаті змішування:
Варіант
|
m(речовини), г
|
m (води), г
|
m (розчину), г
|
ω, %
|
1
|
30
|
170
|
|
|
2
|
50
|
100
|
|
|
3
|
5
|
95
|
|
|
4
|
100
|
100
|
|
|
5
|
70
|
130
|
|
|
6
|
25
|
175
|
|
|
Задача 3
Натрій
нітрат масою 14 г розчинили у воді масою 36 г. Яка масова частка натрію в
добутому розчині?
m (
)=14 г ω=(m(речовини) )/(m
(розчину))∙100%
Відповідь: 28%
Задача4
(Самостійно
за варіантами)
Варіант
|
m(речовини), г
|
m (води), г
|
m (розчину), г
|
ω, %
|
1
|
|
|
120
|
5
|
2
|
|
|
200
|
12
|
3
|
|
|
300
|
7
|
4
|
|
|
150
|
15
|
5
|
|
|
400
|
25
|
6
|
|
|
200
|
18
|
V. Самостійна робота за варіантами
Задача.
Варіант 1. Обчисліть масову частку
розчиненої речовини. Якщо для приготування розчину взяли 20 г калій нітрату і
140 г води.
Варіант 2. Обчисліть масову частку
розчиненої речовини. Якщо для приготування розчину взяли 70 г сульфатної
кислоти та 110 г води.
VІ. Підбиття підсумків уроку
Учитель
підбиває підсумки уроку, оцінює роботу учнів. Проводить обговорення результатів
самостійної роботи.
Комментариев нет:
Отправить комментарий