Общее·количество·просмотров·страницы

вторник, 30 декабря 2014 г.

Взаємодія води з оксидами. Поняття про гідрати оксидів: кислоти й основи. Поняття про індикатори

Тема уроку:       Взаємодія води з оксидами. Поняття про гідрати оксидів: кислоти й основи. Поняття про індикатори.
Цілі уроку:   ознайомити учнів з хімічними властивостями води, а саме із взаємодією з оксидами; дати поняття про кислоти, солі та індикатори;розвивати вміння писати рівняння реакцій, аналізувати хімічні процеси; виховувати екологічну культуру.
Тип уроку:   урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Форми роботи: гра «Так-ні», лабораторний дослід.
Обладнання:     штатив з пробірками, розчини кислот і лугів, індикатори,періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва. .

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань:

Гра «Так-ні»
(учитель зачитує твердження, а учні записують в зошиті «+». якщо воно є правильним  або «-», якщо виявляється хибним.
+ 1. Вода – універсальний розчинник.
- 2. До складу молекули води входить лише 2 атоми Гідрогену.
- 3. Вода займає  поверхні Землі.
+ 4. Вода здатна перебувати у трьох агрегатних станах.
+ 5. Вода – одна з найпоширеніших на планеті речовин.
- 6. В природі існує чиста вода.
+ 7. Розчинами називають однорідні суміші речовин.
- 8. У воді розчиняються лише тверді речовини.
+ 9. Масова частка розчиненої речовини у розчині – це відношення маси речовини до маси розчину.
+ 10. Кухонна сіль добре розчинна у воді.
- 11. Вода за звичайних умов перебуває у твердому стані.
- 12. Крейда розчиняється у воді.

Відповіді «так» - 1,4,5,7,9,10;   «ні» - 2,3,6,8,11,12
( Учні обмінюються зошитами і перевіряються відповіді. Учитель оцінює результати)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Вода є хімічною стійкою речовиною. ЇЇ молекули починають розкладатися лише за дуже високої температури ( за 2 500  їх розкладається майже 11% від загального числа, а за 1000  - лише 0,03%). Продуктами розкладу є водень і кисень:
Так само вода розкладається і в разі дії на неї постійного електричного струму (без нагрівання).
Вода здатна вступати в хімічні реакції з багатьма речовинами, як простими, так і складними.
Однією з найважливіших є реакція води з оксидами.
Відомо, що вуглекислий газ здатний розчинятися у воді. У такому стані він міститься в мінеральній воді. різних газованих напоях. Водночас з розчиненням відбувається хімічна реакція газу з водою з утворенням вугільної кислоти. яка надає розчину слабо кислого смаку. Відповідно хімічне рівняння має такий вигляд:
         Так само вода реагує і з іншими оксидами неметалічних елементів, крім . Продуктами цих речовин є різні кислоти.
         Ще один приклад:
 (сірчана кислота)
         Майже всі реакції води з оксидами – це реакції сполучення. Не є винятком і реакція оксиду металічного елемента Кальцію CaO. Вона широко використовується на практиці ( гасіння вапна). До негашеного вапна (це – CaO, що має домішки) додають воду. Утворюється гашене вапно – кальцій гідрогид :
         Аналогічно реагує вода з оксидами лужних і лужноземельних металів:
 (натрій гідроксид)
         У результаті двох останніх реакцій, в яких реагентами є оксиди металічних елементів, утворюється речовини, що називаються основами.
         Загальна назва сполук оксидів з водою – гідрати оксидів. або скорочено – гідроксиди (терміни походять

         Вчитель дає визначення кислот, основ і наводить ще приклади.

Кислоти можна відрізнити від інших речовин за їхнім кислим смаком. Але ніколи не можна пробувати на смак будь-яку речовину. Багатьма речовинами можна отруїтися. дістати внутрішні опіки. Розчини лугів є  милкими на дотик, однак і в такий спосіб виявляти речовини не слід, бо луги роз’їдають шкіру.
Давно було помічено, що деякі речовини під час дії на них розчинів кислот і лугів набувають певного забарвлення або його втрачають. Такі речовини названо індикаторами.
Першими індикаторами були барвники. що містилися в деяких плодах, квітах. Нині використовуються чутливіші та ефективніші індикатори. Їх виробляють на хімічних заводах.
Найважливішими індикаторами є лакмус. фенолфталеїн, метилоранж, а також універсальний індикатор.
Найважливіші індикатори
Індикатор
Забарвлення в розчині
за наявності кислоти
за відсутності кислоти та лугу
за наявності лугу
лакмус
червоне
фіалкове
синє
фенолфталеїн
-
-
малинове
метилоранж
червоне
оранжеве
жовте
універсальний
від оранжевого до бордово-червоного (зі збільшенням концентрації кислоти)
жовте
від зеленого до синьо-фіолетового (зі збільшенням концентрації лугу)

         Виконання лабораторного досліду №6 «Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами»
1. Повторення правил техніки безпеки.
2. Обговорення досліду.
3. Виконання лабораторного досліду №6.
4. Оформлення результатів і висновку.

IV. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
1. Закінчіть речення:
·        Кислоти пробувати на смак….
·        Індикатори – це…
·        Кислоти утворюється при взаємодії…
·        Основи утворюється при взаємодії…
·        Кислоти і луги створюють … і роз’їдають…
2. Закінчіть рівняння реакцій і вкажіть суму коефіцієнтів.
         V. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф, виконати вправи. Групи завершують роботу, готуються презентувати її. />�A]Zw p � �d :val="009864A4"/><wsp:rsid wsp:val="009B6ACA"/><wsp:rsid wsp:val="00AF6F6F"/><wsp:rsid wsp:val="00DD1866"/><wsp:rsid wsp:val="00E83BE1"/><wsp:rsid wsp:val="00EB751D"/><wsp:rsid wsp:val="00EE4005"/><wsp:rsid wsp:val="00EF00DD"/><wsp:rsid wsp:val="00F922C5"/><wsp:rsid wsp:val="00FB772D"/></wsp:rsids></w:docPr><w:body><wx:sect><w:p wsp:rsidR="00000000" wsp:rsidRDefault="00EF00DD" wsp:rsidP="00EF00DD"><m:oMathPara><m:oMath><m:sSub><m:sSubPr><m:ctrlPr><w:rPr><w:rFonts w:ascii="Cambria Math" w:h-ansi="Cambria Math"/><wx:font wx:val="Cambria Math"/><w:i/><w:lang w:val="UK"/></w:rPr></m:ctrlPr></m:sSubPr><m:e><m:r><w:rPr><w:rFonts w:ascii="Cambria Math" w:h-ansi="Cambria Math"/><wx:font wx:val="Cambria Math"/><w:i/><w:lang w:val="UK"/></w:rPr><m:t>П‰</m:t></m:r></m:e><m:sub><m:r><w:rPr><w:rFonts w:ascii="Cambria Math" w:h-ansi="Cambria Math"/><wx:font wx:val="Cambria Math"/><w:i/><w:lang w:val="UK"/></w:rPr><m:t>1</m:t></m:r></m:sub></m:sSub></m:oMath></m:oMathPara></w:p><w:sectPr wsp:rsidR="00000000"><w:pgSz w:w="12240" w:h="15840"/><w:pgMar w:top="850" w:right="850" w:bottom="850" w:left="1417" w:header="708" w:footer="708" w:gutter="0"/><w:cols w:space="720"/></w:sectPr></wx:sect></w:body></w:wordDocument>"> =15%

-?

Відповідь: 12,5%

Задача 2
У розчині солі масою 125 г з масовою часткою 20% додатково розчинили 10 г солі.
Розчин
ω, %
m(реч.), г
m (розч.), г
1
20
125∙0,2=25
125
2
26
35
135

Задача 3
Обчисліть  масову частку речовини в розчині. Одержаному в результаті змішування 40 г розчину натрій хлориду з масовою часткою 15% і 160г розчину з масовою часткою речовини 20%.
1 спосіб.
Розчин
ω, %
m(реч.), г
m (розч.), г
1
15
40∙0,15=6
40
2
20
160∙0,2=32
160
3
19
38
200

2 спосіб.
За формулою
                    =
Відповідь: 19%

Завдання 4.
Обчисліть, яку масу солі й води необхідно взяти для приготування 200 г розчину з масовою часткою розчиненої речовини 10%.

Дано:                            Розв’язання
m (розч.)=200 г  
ω=10%                m (NaCl)=2000,1=20 г
m (NaCl)-?           =200-20=180 г
-?

Відповідь: 20 г NaCl, 180 г

V. Самостійна робота з картками
Обчисліть масу солі й води для приготування розчину масою:
варіант І – 700 г з масовою часткою 17%;
варіант ІІ – 400 г з масовою часткою 24%;
варіант ІІІ – 600 г з масовою часткою 21%.
        
VІ. Підбиття підсумків уроку. виставлення оцінок

VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати матеріали параграфа. відповісти на запитання до нього. виконати вправи.
         Творче завдання. Скласти завдання на розведення або змішування розчинів.

Комментариев нет:

Отправить комментарий